همکاری آوین، آروان و آیو برای خلق آینده

آوین چه کمکی به مهاجرت آیو به ابر آروان کرد؟
آوین یک شرکت نرمافزاری است که به شکل خاص در تامین پلتفرمهای صوت و تصویر و نمایش خانگی (IPTV/VoD) فعالیت میکند. پلتفرم طراحی شده که بارها به وسیلهی شرکتهای بزرگ صنعت فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته بود، این بار در پروژهی آیو با چندین محصول ابری آروان یکپارچهسازی شد و منجر به رشد انفجاری سرویسدهی آیو گردید.
در فاز شناسایی، چندین مشکل کلان وجود داشت که عمدتا ناشی از عدم بروزرسانیها، فناوری قدیمی پلتفرم و همچنین نبود نگاه یکپارچه برای ارائه خدمت بودند. این در حالی بود که زمان از دست رفته، منجر به کوهی از درخواستهای توسعه از سمت مدیران و کاربران شده بود که برنامهریزی و فازبندی مناسب برای رفع هر یک را با چالش جدی در تمام ابعاد روبهرو میکرد. تطبیق واقعی برنامهی توسعه، بودجه و درخواستهای مدیران به امر دشواری تبدیل شده بود که در همکاری سه جانبه آروان، آوین و آیو و در طی چندین ماه برنامهریزی تدوین گردید. پایبندی طرفین به این برنامه را میتوان یکی از نقاط مثبت این همکاری دانست.
در گام نخست به منظور مرتفع ساختن این مشکلات قدیمی، ابتدا پلتفرم صوت و تصویر آوین روی زیرساخت ابری آروان سوار شد و با استفاده از فناوریهای روز و افزودن قابلیت توسعه خودکار، مقیاس پذیری بی حد و مرزی برای آیو فراهم کرد. طراحی ماژولار سیستم به گونهای بود که در زمان مهاجرت کمترین میزان انتشار خرابی را به همراه داشته باشد و رویدادهای غیر مترقبه به شکل نقطهای قابل رسیدگی و برطرف کردن باشد.
در ادامه موتور مبدل محتوای پلتفرم با کلاستر پردازندههای آروان یکپارچه شد تا در صورت نیاز به توسعهی کانالهای پخش، مشکلی از بابت منابع گریبانگیر آیو نباشد. همین موضوع بود که امروز باعث شده است بیش از ۹۹ شبکه ۲۴ ساعته در بستر تلویزیون اینترنتی آیو وجود داشته باشد. از سویی کاربران نهایی این روزها، انتظارات ویژهای از پلتفرمهای پخش محتوا دارند که مهمترین آنان سرعت عملکرد پلتفرمها است. برای برطرف کردن این دغدغه تصمیم گرفتیم که با یکپارچهسازی پلتفرم صوت و تصویر آوین با شبکه توزیع محتوای ابری آروان، سرعت پاسخدهی نرمافزار به کاربران نهایی افزایش داده شود. این کار منجر به این گردید که پس از مهاجرت، درخواستهای کاربران نهایی در کمتر از ۳۰ میلیثانیه پاسخ داده شود. به عبارتی آیو امروز سریعترین پلتفرم در این حوزه به شمار میآید.
از دیگر نقصهای شناسایی شده در فاز تحلیل پروژه، مشکلات انتشار یافته به واسطهی CMS قدیمی آیو بود که ساختار پایگاه دادهها را نیز بر هم زده بود. در این بخش تیم آوین به همراه تیم کوچ ابری آروان اقدام به برنامهریزی مدونی برای مهاجرت دادههای میلیونها کاربر آیو در طی سالیان گذشته نمود و در کمتر از ۱۰ دقیقه قطعی سرویس، میلیاردها ردیف پایگاه داده در پلتفرم جدید قابل استفاده شد!
پس از برنامهریزیهای انجام شده برای رفع نیازهای پایهای سرویس، فرصتی بود که اقدام به بهینهسازی سرویس برای راحتی استفاده مدیران پلتفرم گردد. در این بخش شاهد نیازمندیهایی هستیم که به واسطهی وجود عدم وجود قوانین شفاف در حوزهی تنظیمگری محتوا، پیادهسازی آنها را با چالشهای جدی روبهرو میکند. از این دست میتوان تغییرات مکرری که از سمت سازمان صدا و سیما به شکل پیشبینی نشده در راهنمای الکترونیکی برنامهها (EPG) به وجود میآید اشاره کرد. این تغییرات که پیشتر منجر به عدم تطابق محتوا به برنامهی اعلامی شده بود، در همکاری آروان، آوین و آیو و با پیاده سازی سیستم لحظهای بازیابی و بهروزرسانی EPG به کلی از بین رفت. کاربران در پلتفرم قبلی معمولا با دادههای اشتباهی مواجه میشدند که بهواسطهی دریافت لحظهای تغییرات و همچنین ایجاد سیستم مدیریت EPG در پیشخوان مدیریت، از انتشار خطاهای احتمالی پیشگیری شد و مشکل عدم انطباق برنامههای پخش با راهنمای الکترونیک برنامهها به کلی از بین رفت.

آوین با چه چالشهایی در این مهاجرت روبهرو بود؟
مهاجرت همیشه با مشکلاتی روبهرو است که تیمهای فنی با شناسایی درست نیازها و برنامهریزیهای انجام شده، سعی در کاهش هزینههای آن دارند. پروژهی آیو نیز از این قانون مستثنی نبود. برای مهاجرت از پلتفرم قدیمی به ساختار جدید و مدرنی که همکاری آروان و آوین به ارمغان آورده بود، باید تمامی دادههای کاربران و سوابق پرداخت، سوابق تماشا و کلیه تراکنشها به شکل کامل به پایگاه جدید داده مهاجرت میکردند و همزمان تمام کانالهای پخش زنده و محتوای میزبانی شده در پلتفرم جدید فعال و قابل بهرهبرداری میشدند. سرویس آیو به شکل شبانه روزی اشتراک دارد و در هر ساعت از شب یا روز، کاربران فراوانی از این خدمت استفاده میکنند. وجود قطعی طولانی در سرویسدهی و یا خطا در هر یک از فرآیندهای مهاجرت، ممکن بود تلخترین تجربهها را به همراه داشته باشد.
برای به حداقل رساندن مشکلات کاربران نهایی در این مهاجرت، آروان و آوین تصمیم گرفتند با هزینهی بیشتر و ایجاد کانالهای همزمان، زمان قطعی سرویس را به کمترین میزان ممکن برسانند تا رضایت کاربران نهایی سرویس فراهم گردد. به همین منظور با بررسی دادههای کاربران و تخمین بازهای که کاربران کمترین میزان استفاده از سرویس را دارند، برنامه ریزی مهاجرت به انجام رسید. تمامی شبکهها برای مدت زمان فراوانی به صورت همزمان در هر دو پلتفرم پوشش داده شد، دادههای استاتیک قبلی به پلتفرم فعلی منتقل شد و در زمان برنامهریزی شده و تنها با ده دقیقه قطعی سرویس، تمامی کاربران از پلتفرم جدید استفاده کردند، اگرچه اختلالات جزئی سیستم تا چهار ساعت ادامه داشت. این برنامه ریزی و اجرا که با همکاری تیمهای فنی هر دو مجموعهی ابر آروان و آوین اجرایی گردید، در نوع خود کم نظیر بود.
از دیگر چالشهای این کار می توان به ساختار متفاوت پایگاه دادهها در پلتفرم قدیمی آیو با ساختاری پلتفرم فعلی اشاره کرد. جابهجایی دادهها، نیازمند ایجاد جدول نگاشت کاملی از دادهها بود که در همکاری سه جانبهی ابر آروان، آوین و آیو به درستی محقق شد. تهیهی درست این جدول نگاشت در واقع تضمین حفظ تمامی دادههای کاربران و از بخشهای پر اهمیت این همکاری بود.
قدم بعدی این همکاری سه جانبه به چه شکلی خواهد بود؟
با گذشت بیش از ۱ سال از فرآیند مهاجرت و همگرایی این سه مجموعه، درصدد هستیم که امکاناتی تعاملی خاصی به سیستم اضافه کنیم تا لذت استفاده از فناوری بروز را برای کاربران نهایی به حداکثر برسانیم و پلتفرم صوت و تصویر را به چیزی جز یک تلویزیون اینترنتی تبدیل کنیم. آن چه امروزه در کشور جاری است تفاوت چندانی از نظر کاربر نهایی با ساختار تلویزیونهای سنتی ندارد و صرفا مسیر پخش محتوا از آنتنهای تلویزیونها به بستر اینترنت منتقل و دسترسی به آن در تمام فضاها ممکن شده است. اما در این همکاری سه جانبه برنامهریزیهای کلانی برای توسعهی امکانات تعاملی برای غنیتر کردن محتواهای قابل پخش و تعامل کاربران به انجام رسیده است که از این دست می توان به افزایش دامنهی محتواهای قابل پوشش در پلتفرم نظیر محتواهای صوتی اشاره کرد. همچنین در گام بعدی واسط کاربری کاملا بازطراحی شدهای پیادهسازی شده است که به زودی از آن رونمایی خواهد شد. این واسط کاربری دسترسی کاربران به نقاط مختلف پلتفرم را تسهیل خواهد کرد و تجربهی یکتایی در استفاده از پلتفرمهای صوت و تصویر برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. از دیگر مسائلی که در حال برنامهریزی آن هستیم پیادهسازی واقعی مفهوم صفحه نمایش دوم برای کاربران است که امیدواریم تا پیش از مسابقات جام جهانی فوتبال از آن رونمایی کنیم.
آیا نوشتن تست، فرآیند توسعه نرمافزارتان را واقعا کندتر میکند ؟
گاهشمار رنجهای مکرر؛ فیلترینگ چطور تو محصول حادثه آفرید
کاهش داونتایم (Down Time): روایت دومین سالگرد استقرار Masakari در زیرساخت ابری ما